Kunstenaars Enschede

Klik op de afbeelding om het volledige beeld te zien

Tessa Lieffering

Contrast in het materiaalgebruik; fijne pen en inkt tekeningen naast tot 4cm dikke 'acrylverfplakken'. Voorheen op houten paneeltjes met veel wild, bont kleurgebruik en als extra ruimtelijk aspect plastic figuurtjes toegevoegd (engeltjes-smurf, actionman, zeemeermin).

 

Tegenwoordig op papier. Met meer rust, uitgewogen, veel papier nog zichtbaar naast de dikke verf. Het ruimtelijke aspect nu vaak ingenomen door nóg dikkere verfplakken. Wat echter al die jaren is gebleven is de inspiratiebron.

 

 

 

Geïnspireerd door en gebruikmakend van,  gravures (rond 1600/1700, Magie, Alchemie, Mystiek) en miniaturen. Bewogen door verhalen uit nieuws, film, boek en geschiedenis en cultuur van nu. Geïnteresseerd door hoe verf werkt als je het zelf zijn gang laat gaan, dus meestal zonder kwast. De fijne pen-en-inkt-tekeningen en de dikke verf en papier-wereld samengebracht wekken deze de indruk een verhaal te vertellen. Een legende? Een moraal? Een vraag?

 

 

"In de tekenkunst is tegenwoordig de tekening 3-dimensionaal geworden. Papier komt letterlijk los van het papier. In plaats van drager is het een materieel beeldelement geworden, zoals ook Tessa Lieffering laat zien in FOCUS 6. In haar werk mengt het papier zich met een eigen verhaal door de inhoudelijke betekenis van het kunstwerk heen."
Detail uit een tekst van Henriëtte Tavenier, KCO.

 

 

Bosnië, dat was het begin. Overspoeld door oorlog zo dichtbij en de daarbij behorende beelden en verhalen via de media, besefte ik dat té veel informatie dood slaat. Té direct . Als ik nu schilder (teken), zet ik de tijd even stil. Momentopnames. De kleine details, de bijna onzichtbare emoties, denkbeelden, verstopt onder de verf. Verweven met de verf en het papier. Zichtbaar gemaakt in de textuur. Verteld als de sprookjes van weleer.