22 november T/m 27 januari: Sisyphus, Tetem

Sisyphus is een fysieke manifestatie van de gelijknamige webapplicatie die is gelanceerd als digitale extensie van Simone C. Niquille’s bijdrage aan het Nederlandse Paviljoen in de Architectuur Biënnale van Venetië. De webapplicatie toont een absurdistische ergonomische simulatie met in de hoofdrol een virtuele avatar die tijdens de Biënnale ‘stoelen’ produceert. Sisyphus speelt met onze perceptie van ruimte en de objectiviteit van computermodellen waarmee werkplekken en meubels worden gemaakt voor het menselijk lichaam.

Met behulp van ergonomische software wordt het menselijk lichaam opgemeten, vertaald naar data en gestandaardiseerd. Om vervolgens in digitale simulaties als avatar te worden ingezet bij het vormgeven van producten als meubels of fysieke werkplekken. Deze virtuele modellen definiëren uiteindelijk wat een menselijk lichaam is en wat de optimale parameters zijn. Het afwijkende lichaam – vaak gemarginaliseerd in termen van klasse, geslacht, ras of handicap – heeft hier echter geen bestaansrecht. Sisyphus speelt met de lichamelijke restricties die zijn ingesloten in de software.

De ‘stoelen’ beginnen hun productie als kubussen waarop de virtuele avatar zit. De kubus vervormt zich naar de ergonomische afdruk van de avatar, afhankelijk van tijdsduur en zitpositie. Vernoemd naar het tragische karakter Sisyphus uit de Griekse mythologie – die eeuwigdurend een rotsblok tegen een berg op moest duwen – kunnen bezoekers tijdens de Biënnale via sisyphus.technofle.sh een nieuwe productiecyclus ontlokken. Het productieproces van de virtuele stoelen is vertaald naar een interactieve installatie in Tetem. Het Sisyphus archief bevat een catalogus en een time-lapse van meer dan 400 virtuele ‘stoelen’. In de interactieve installatie zijn de virtuele stoelen getransformeerd in fysieke objecten waarop het publiek – net als de avatar – voor (on)bepaalde tijd kan zitten. Hoe zullen de ‘stoelen’ reageren op een ‘menselijk’ lichaam? Hoe representatief zijn de computersystemen waarmee werkplekken en meubels worden gemaakt?

Sisyphus is geproduceerd door designer en onderzoeker Simone C. Niquille in samenwerking met kunstenaar en programmeur François Zajéga. De soundtrack is gemaakt door audiovisueel kunstenaar Anni Nöps. Het onderzoek van Simone past binnen Tetem’s programmalijn Driving Technology, waarbinnen de impact van technologische ontwikkelingen op de mens en de samenleving wordt onderzocht.

Meer info: www.tetem.nl