24 februari t/m 2 mei Frankenstein, Twentse Welle

Een spannend drieluik

Vanaf zaterdag 24 februari staat Museum TwentseWelle helemaal in het teken van de toekomst vol met kunstmatige intelligentie, augmented reality en virtual reality. Wetenschappers voorspellen dat de technologie de mens in 2060 in alle domeinen de baas is. Hoe zal het zijn om mens in die wereld te zijn? Dát ervaar je in ‘Frankenstein’.

Hoe zal het zijn om mens te zijn in de toekomst? Wat maakt ons tot mens? Is dat ons vermogen om te leren, te onthouden en te reflecteren, om kunst te maken en te waarderen, om emotioneel te zijn? Is het ons bewustzijn? Of kunnen robots dat ook - uiteindelijk misschien wel beter dan wij?

De tentoonstelling is een drieluik waar de grote en abstracte vragen opeens super concreet worden; voor jong en voor oud.

In ‘De mechaniek van het leven’ staat de mechanica achter beweging centraal. Want alle dieren, inclusief de mens, zijn opgebouwd uit hetzelfde bouwplan. Dat levert prachtige beelden op, én een schat aan informatie voor wetenschappers. Er verschijnen steeds meer robotdieren.

In ‘De kunst van het leren’ gaat het over hoe we leren. Hoe werken de hersenen? Wat is herinneren en wat is onthouden? En hoe leert de machine - wat zijn neurale netwerken en wat is deep learning? ‘De kunst van het leren’ gaat over vallen en opstaan, over ervaring opdoen, over algoritmes en over leerprocessen. 

In ‘Ik denk dus ik ben’ wordt het bewustzijn onder de loep genomen. Want wat is dat nu eigenlijk? Is dat het menselijke vermogen om te kunnen leren? Is het een optimaliseringsproces? Maakt het ons tot ‘mens’? En wat nu als de machine een eigen bewustzijn ontwikkelt? Kortom: staat onze toekomst op het spel? 

Science fiction verhalen en augmented reality kunst 

‘Frankenstein’ stelt vragen, laat voelen, hallucineert en verrast. Als bezoeker ervaar je de wereld van de toekomst. In de tentoonstelling is werk te zien van verschillende kunstenaars, ontwerpers en uitvinders. Zo zie je ‘Het Modulaire Lichaam’ van Floris Kaayk. Dat gaat over OSCAR, een levend organisme gemaakt van menselijke stamcellen.

Ook is de augmented reality kunst van Louise te Poele (Winterswijk, 1984) te bewonderen. Wanneer je door een mobiele telefoon naar haar schilderijen kijken, komen ze tot leven. En speciaal voor ‘Frankenstein’ ontwikkelde Louise een virtuele mini-me, waardoor je kunt praten met haar werk. Ze mijmert: “Mijn mini-me is zelflerend. Ik ben heel benieuwd hoe dit nieuwe, virtuele organisme zich gaat ontwikkelen. Wie weet wordt mijn mini-me wel een soort evil twin, of wordt ze juist heel lief. Of misschien wil mini-me helemaal geen ‘ze’ zijn, en liever genderneutraal door het leven gaan.”

Verder zie je de nieuwe wereld door een augmented reality-bril van Aryzon, bestuur je de zelfrijdende auto Volo, bekijkt prachtige films, voorspelt jouw eigen toekomst in de MyFutures- stoel, ontmoet de robots van uitvinder Eibert Draisma, doet de Turingtest, leeft mee met de ‘Suffering Machine’ van kunstenaar Ricardo Oliveira de Nascimento en nog heel veel meer. Bij de tentoonstelling verschijnt ‘De Vrolijke Frankenstein’, een bomvol boek vol artikelen, bespiegelingen, columns, quizzen en interviews.

Voor meer info en dat van bijbehorende workshops en lezing zie de agenda van Twentse Welle